Archiv časopisu | 2011
-
Indický jogín Vivekananda (4) - O důležitosti gurua
Přidáno: během posl. 3 letVe svých přednáškách pronesených v minulém století v Americe se Swami Vivekananda zaměřoval především na vnitřní život člověka a na nutnost nořit se do vlastního vědomí, máme-li pokračovat na své cestě k Bohu. Je tu však přece jen jeden podnět přicházející zvenčí, který pokládá za velmi důležitý, ne-li dokonce nepostradatelný. Je to postava gurua – učitele.
-
V Chotovinách u Tábora
Přidáno: během posl. 3 letObec Chotoviny u historického města Tábor mě začala lákat ihned, co jsem dostal za úkol najít na Internetu zařízení s plastickou chirurgií. Nebylo těžké do vesničky zajet. Sjezd na části dálnice na jih od Prahy je dobře značen. Je to v podstatě společenství více menších obcí s asi 1700 obyvatel. Hned při prvních krocích mě v obci překvapily aktivity občanů ve společenském životě.
-
Na počátku bylo slovo
Přidáno: během posl. 3 let -
Prosvítání tajemství (4) - Předtuchy
Přidáno: během posl. 3 letPo více než čtvrtstoletí se zabývám lidmi s mimořádnými schopnostmi. Ne jako ten, kdo by se snažil zdokumentovat jejich činnost, zabývám se jimi jako sběratel příběhů. Sbírám lidské osudy jako někdo sbírá motýly. Poznal jsem lidi s mnoha prapodivnými dary, ovšem nejvíce mne vždy zajímali jasnovidci. A samozřejmě, jako každý, kdo se zabývá jasnovidci a předvídáním, jsem se setkával s jedním prazvláštním a někdy až zázračným fenoménem – s předtuchou.
-
Lucidní sny – cesta k poznání nás samých?
Přidáno: během posl. 3 let -
Naše duchovnost a útoky zlého světa
Přidáno: během posl. 3 letJak je to s námi? Dlouho to bývá jen životní okounění a zevlování. Člověk okukuje život a svět, někdo i jakési to duchovno, ale spinká. Pak ho v jeho pelíšku začnou štípat blechy a mravenci a on se musí vyhrabat a začít s tím něco dělat. Protivenstvím se začne uvědomovat, být víc sám sebou a posléze se pociťovat součástí světa, spolupodílníkem na poznávání a rozpouštění jeho nešvarů i na nesení jeho břemen.
-
Ďábelská jména
Přidáno: během posl. 3 letStaré prameny nás dokáží poučit i o jménech vedoucích ďáblů. Belzebub znamená pán much. Kdo si uvědomí, jakou útrapou jsou v horkém podnebí mouchy pro lidi i zvířata, a zároveň se dovede přenést zpět do dob démonologického výkladu přírody, pochopí toto pojmenování ďábla. Asmodeus je ďáblem vilnosti. Jeho jméno značí přivoditel soudu.
Satan znamená hebrejsky protivník. Diabolos je řecky pomlouvač, z tohoto slova vznikl latinský diabolus i například český ďábel. Mamon je ďáblem lako ty a aramejsky značí peníze. Leviatan je sta ro zákonní hadovitá obluda, drak, hebrejsky zvaný Livjatan. Behemot znamená hebrejsky velezvíře.
Lidé odpradávna neradi vyslovovali jméno zlého ducha, ďábla. Báli se, že uslyší své jméno a zjeví se. Zlý duch byl proto označován různými pseudonymy. Lidé místo o ďáblu mluvili o rohatém. Bohoslovci nazývali vzbouřence proti bohu, ďábla, nepokorným a elegantním názvem pro ďábla mezi středověkými vzdělanci bylo označení mistr Leonard.
O svátku apoštola Jakuba (25. července) býval v Čechách shazován z kostelní věže kozel. Zřejmě šlo o usmrcování zla, ďábla, jehož symbolem je kozel. Kozel musel být černý a co nejšerednější. Šlo o oběť, protože byl zdoben věncem, mezi rohy pak vrškem borovice a růžemi. Když kozel dopadl na zem, čekal na něj řezník s nožem ovázaným černou stuhou a zapíchl ho. Pro čerstvou kozlí krev, známou pod jménem "jakubovská krev", se lidé na místě drali s hrnky v rukou, protože čerstvá i sušená byla podle pověry účinným lékem.
Tento článek byl zveřejněn v tištěném časopise Phoenix 07/2011.
-
Vliv genetické výbavy, prostředí a duše – naše nové role
Přidáno: během posl. 3 letExistuje velmi mnoho různých, tu více, tu méně vzájemně si odporujících teorií a názorů na roli genetické informace, vlivu prostředí a inkarnované duše v procesu utváření a formování konkrétní lidské bytosti. Většinou je preferována pouze jedna ze složek a těm druhým je přičítán pouze menší či zanedbatelný vliv. Ortodoxní materialistická věda v existenci duše nevěří, a tak logicky neuznává ani její vliv. K plnému porozumění je však nutno chápat všechny tři složky v jejich komplexnosti a vzájemných vazbách a bez podceňování kterékoli z nich a přeceňování jiné. Pokusil jsem se podívat na tuto oblast co nejkomplexněji (při nutné míře zjednodušení i vzhledem k délce článku) a rovněž z trochu jiných úhlů, než je běžné. Myslím, že pochopení těchto procesů má i význam pro práci na sobě samém.
-
Žijeme-li pouze domnělými jistotami, umíráme hladem
Přidáno: během posl. 3 letŽijeme v trvalém rozporu. Jedna část našeho já touží po tom, aby mohla riskovat, dopřávat si ryzí radost ze života, vyhledávat a prožívat všemožná dobrodružství. Ta druhá polovina často ani nedohlédne ke hvězdám, které se jí třpytí nad hlavou a vyzývají k poznávání tajuplných dálav, neboť je shrbená pod tíhou obav, starostí a jakési prapodivné morálky, již lidé hrdě nazývají zodpovědností. Jak se asi může cítit nesvobodná duše vězněná v bezútěšné cele naší pasivity, kterou mnozí pokládají za nezbytnou trpnou okolnost "rozumného života"? Okolnost, jež skýtá relativní jistotu, ale v jejímž objetí umíráme hladem. Po lásce, radosti, po pocitu skutečného životního naplnění.
-
Předsevzetí, která jsou nanic
Přidáno: během posl. 3 let